Ny struktur i arbejdet med de stående jagthunde

I løbet af foråret 2017 blev der som bekendt nedsat et adhoc udvalg af FJD, DKK og DJ som i løbet af forsommeren skulle fremlægge en rapport med ideer og tanker om den fremtidige struktur omkring organisationen som varetager arbejdet med de stående jagthunde i Danmark. Som beskrevet i starten af februar fik udvalget til opgave inden 1. juni 2017 at fremlægge deres arbejde for de 3 organisationer. Formålet var at udvikle, forenkle, smidiggøre og billiggøre arbejdet omkring de stående jagthunde.

Direktør for Dansk Kennel Klub Jens Glavind blev valgt som tovholder for udvalget som præsenterede sine resultater for DJ, FJD og DKK på et møde d. 21. juni. Herfra tog organisationerne sig lidt tid til at blive enige om en fælles tekst/udmelding som kunne bakkes op af såvel DKK, DJ og FJD. Rapporten blev tilsendt alle specialklubber under FJD i starten af juli. Rapporten har naturligvis været ventet med spænding idet alle har været klar over at  kommer til at berøre alle aktiviteter der hidtil har hørt under Dansk Jagthundeudvalg (DJU).

Rapporten vil nu blive gennemgået og gennemdrøftet af de tre organisationer. Hvad vores ”egen verden” (FJD) angår er der indkaldt til et ekstraordinært møde i FJD’s bestyrelse den 9. august med rapporten som det altoverskyggende punkt på dagsordenen. Her skal man tage stilling til hvorvidt FJD anbefaler fortsat arbejde med rapporten og den anbefalede nye struktur eller ej. Dansk Gordon Setter Klubs bestyrelse er meget positiv overfor de tanker og ideer der er fremsat i rapporten. Vi vil gerne opfordre vores medlemmer til at kontakte bestyrelsen hvis man er nysgerrig om rapporten og ønsker at høre om processen og evt. komme med input til arbejdet med den og dens konklusioner. Nedenunder forsøges givet en kort gennemgang af rapportens hovedpunkter – og nedesrst på siden kan hele rapporten downloades.

Struktur/gammel og ny

Organiseringen af arbejdet med de stående hunde ser således ud i dag:

I korte træk er hovedpunkterne at DJU forsvinder og Specialklubberne/FJD bliver omdrejningspunktet i arbejdet med de stående hunde.

Skematisk ser forslaget til den nye struktur således ud:

Det kan diskuteres om ikke man burde bytte om på FJD og Klubberne i ovenstående skema, men som man ser er DJU helt væk. Dermed flyttes alle aktiviteter meget tættere på brugerne af prøverne nemlig til hundeførerne i form af klubberne og deres fællesorganisation FJD. Alle opgaver som hidtil har ligget i DJU overtages af FJD og dermed påføres FJD yderligere omkostninger, men til gengæld kanaliseres midler til FJD som hidtil har været øremærket DJU.

Opgaver

Afholdelse af alle markprøver for stående hunde fortsætter som hidtil, dog forlyder det at DJ ønsker at trække sig ud af markprøveprøveaktiviteterne.  Specialklubbernes kerneopgaver bliver – som hidtil – at varetage de enkelte racers tarv også mht til avlsanbefalinger/restriktioner og afholde prøver for egne racer.
FJD’s primære opgaver bliver at afholde overordnede prøver og prøver på tværs af de stående racer, udgive ”Jagthunden” og drive de udvalg som er nødvendige for at holde prøveverden kørende.

DKK vil som hidtil repræsentere de stående racer over for FCI, stå for dommergodkendelser, varetage resultatregistrering og drift af Hundeweb.

Fremadrettet vil DJ stå for ”bredden” i jagthundearbejdet (prøver for alle jagthunderacer) træning  Desuden står der i rapporten at DJ skal varetage ”jagthundebrugernes” interesser i.f.t. love, regler og dommere.

Økonomi

Økonomien i hele projektet ser ikke ud til at være slebet helt af endnu men det fremgår dog af rapporten at tilskud fra DKK, FJD og DJ til DJU bortfalder eftersom DJU forsvinder. Driften af DJU har hidtil beløbet sig til ca. 200.000 årligt og hertil kommer udgifter til aflønning af sekretær. Omkostningen ved DJU’s sekretær er ikke til at se eksplicit men man kan anslå ud fra regnskaberne at denne er betragtelig og det må forventes væsentlig reduktion heri hvis funktionen fremover kommer til at ligge hos FJD.

Ud over tilskud fra DKK, DJ og FJD (i alt ca 100.000 pr. år) har DJU’s hovedindtægtskilde har været gebyr på 35 kr.  på samtlige prøvestarter på DJU anerkendte prøver. Det må forudsættes at dette registreringsbegbyrer fremover tilfalder FJD i og med at denne i den nye struktur overtager alle DJU’s opgaver.

Fremadrettet vil DJ og DKK hver betale 15.000 kr til FJD som tilskud til dommeruddannelse. Det fremgår ikke hvordan man er nået til dette beløb.

Desuden forudsætter man at der kan søges tilskud fra Naturstyrelsen til FJD

Hvad sker der nu?

DKK, DJ og FJD/klubberne skal nu drøfte oplægget og arbejde med indholdet. Forudsat oplægget odkendes nedsættes en styregruppe som skal stå for gennemførelsen af den nye struktur. Målet er at DJU opsiges inden 31/12 – 2017 til ophør med udgangen af 2018. På det tidspunkt skal ny struktur være færdigforhandlet og på plads.

Hele rapporten hentes ved klik her.

[wpdm_package id=’3496′]